Artigo escrito

  • em 25.01.2012
  • às 02:26 PM
  • por sebraerj

A diferença entre preço e valor. 68

jan25

A diferença entre preço e valor está na cabeça do consumidor. Em geral o produto que não tem valor para o consumidor torna-se caro. Isto é muito simples de ser exemplificado: Possivelmente para a esposa todas as chuteiras são iguais e se alguma custar um salário mínimo será classificada como cara. Já para o marido esta chuteira poderá ser o passaporte para a artilharia. Por outro lado possivelmente na opinião do marido a esposa já tenha uma quantia suficiente de pares de sapatos e se um novo exemplar custar um salário mínimo será igualmente classificado como caro. Para a esposa o sapato era o que faltava para uma noite perfeita.

Preço é o que se paga por um produto e valor é o que o consumidor leva para casa. Valor é aquilo que efetivamente a empresa entrega como compromisso com o sucesso do cliente. Uma empresa de cosméticos não vende perfumes, batons ou esmaltes. Uma empresa de cosméticos vende sedução, auto-estima e sentimentos desejados pelo consumidor na hora da compra. O que a sua empresa realmente vende?

Marco Antônio Murara é administrador e especialista em comunicação integrada

Seguindo esta linha de raciocínio, a empresa deve concentrar o foco estratégico de vendas nos benefícios de seus produtos e serviços. Uma empresa não vende só características, mas principalmente benefícios. Quem compra um televisor não quer levar para casa somente um aparelho de tela plana, com entrada para muitas parafernálias eletrônicas, mas quer a satisfação de estar no conforto do seu lar, assistindo sua programação preferida com imagem e som de primeira qualidade.

A empresa deve ter bem claro os conceitos de Necessidade, Desejo e Demanda. Necessidades são as exigências humanas básicas como alimentação, segurança e abrigo. Desejo está ligado a um produto específico para a satisfação de uma necessidade. Demanda é o desejo de um produto para satisfazer uma necessidade, mas com dinheiro para comprar.

Compreendendo estes detalhes fica mais fácil desenhar a estratégia de marketing, que criará a demanda para o negócio, e a estratégia comercial que auxiliará o cliente a identificar valor nos produtos e serviços da empresa.

É comum encontrar pequenos negócios onde o empreendedor não define ao certo público-alvo, posicionamento e mix de produtos. Não há estratégia definida e por isso os resultados ficam abaixo do esperado. Parece obvio, mas para o marujo que não sabe aonde ir, qualquer vento serve.

Por fim, fica a observação: Você não entregaria seu filho doente a um mecânico, tampouco seu carro com defeito a um médico. Vender é coisa para vendedor, ou seja, é necessário perfil e vocação. É preciso saber o que é valor, benefícios, demanda e estratégia.

___________________________
Sobre o autor: Marco Antônio Murara é administrador, especialista em comunicação integrada Mestrando em administração e professor universitário.

visite o blog do autor em http://professormurara.wordpress.com/

Este texto é de responsabilidade do seu autor não refletindo, necessariamente, a posição do Sebrae/RJ

Acompanhe os comentários via RSS

Existem 68 comentários para este assunto

  1. auto followers disse:

    There are certainly numerous particulars like that to take into consideration. That may be a great point to bring up. I offer the ideas above as basic inspiration but clearly there are questions just like the one you carry up the place crucial thing can be working in trustworthy good faith. I don?t know if finest practices have emerged round things like that, however I’m sure that your job is clearly recognized as a good game. Each girls and boys feel the impact of only a moment’s pleasure, for the rest of their lives.
    auto followers http://followergratis.net

  2. sujoy disse:

    This web site is mostly a stroll-through for the entire information you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll positively uncover it.
    sujoy https://www.linkedin.com/in/sujoy2009/

  3. followers instagram indonesia disse:

    I am typically to running a blog and i really respect your content. The article has really peaks my interest. I’m going to bookmark your web site and preserve checking for brand spanking new information.
    followers instagram indonesia https://jamal.click

  4. watercolor learning disse:

    very good put up, i actually love this website, keep on it
    watercolor learning https://www.youtube.com/watch?v=yHy1X5qUUh8

  5. click here disse:

    very nice post, i actually love this web site, carry on it
    click here http://2ch-ranking.net/redirect.php?url=http://brzuchatki.pl/forum/index.php?action=profile;u=67038

  6. bông gòn làm gối disse:

    There are some attention-grabbing points in time in this article but I don’t know if I see all of them middle to heart. There may be some validity but I will take maintain opinion till I look into it further. Good article , thanks and we want extra! Added to FeedBurner as properly
    bông gòn làm gối https://bonggon.net

  7. ghế lười disse:

    There are some fascinating deadlines on this article however I don’t know if I see all of them heart to heart. There’s some validity however I’ll take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as effectively
    ghế lười https://goixop.vn

  8. nha dat disse:

    An attention-grabbing discussion is price comment. I think that you should write more on this topic, it won’t be a taboo subject but usually individuals are not sufficient to talk on such topics. To the next. Cheers
    nha dat https://www.nhadat.net/

  9. mua thùng giấy ở đu disse:

    I was very pleased to seek out this web-site.I wished to thanks on your time for this glorious read!! I undoubtedly having fun with each little little bit of it and I’ve you bookmarked to take a look at new stuff you blog post.
    mua thùng giấy ở đu https://thunggiay.com

  10. curso de maquiagem profissional online disse:

    very nice publish, i definitely love this web site, keep on it
    curso de maquiagem profissional online http://www.takubundo.com/component/k2/itemlist/user/1283593

  11. check this out disse:

    An interesting discussion is value comment. I believe that you should write more on this topic, it may not be a taboo topic however generally persons are not enough to talk on such topics. To the next. Cheers
    check this out http://vidoz.com.ua/go/?url=http://twojastronka.com/motoryzacja/regeneracja,pompowtryskiwaczy,s,700/

  12. P2000 pager disse:

    It’s exhausting to find educated individuals on this subject, however you sound like you already know what you’re talking about! Thanks
    P2000 pager http://www.sirenes.nu/

  13. SMS pager disse:

    Nice post. I be taught one thing more challenging on totally different blogs everyday. It is going to always be stimulating to learn content from different writers and apply somewhat something from their store. I’d want to use some with the content on my weblog whether or not you don’t mind. Natually I’ll provide you with a link in your web blog. Thanks for sharing.
    SMS pager http://www.sirenes.nu/

  14. adsense disse:

    I used to be very pleased to search out this net-site.I needed to thanks in your time for this excellent read!! I undoubtedly enjoying each little bit of it and I’ve you bookmarked to check out new stuff you weblog post.
    adsense http://dinerov.net/

  15. click here disse:

    Can I just say what a relief to find somebody who really is aware of what theyre speaking about on the internet. You undoubtedly know find out how to deliver a difficulty to mild and make it important. More people must read this and perceive this aspect of the story. I cant believe youre not more in style since you definitely have the gift.
    click here http://www.ci.pittsburg.ca.us/redirect.aspx?url=http://forums.wolflair.com/member.php?u=74417

  16. check it out disse:

    There are certainly quite a lot of details like that to take into consideration. That could be a great point to deliver up. I provide the thoughts above as common inspiration but clearly there are questions just like the one you bring up where the most important factor shall be working in sincere good faith. I don?t know if greatest practices have emerged around things like that, but I am positive that your job is clearly recognized as a good game. Each boys and girls feel the affect of just a moment’s pleasure, for the rest of their lives.
    check it out http://www.ci.pittsburg.ca.us/redirect.aspx?url=https://speakerdeck.com/grappp

  17. check this out disse:

    I’m impressed, I need to say. Really not often do I encounter a blog that’s both educative and entertaining, and let me inform you, you’ve gotten hit the nail on the head. Your concept is excellent; the issue is one thing that not enough people are talking intelligently about. I am very completely satisfied that I stumbled throughout this in my seek for one thing relating to this.
    check this out http://www.popiszmy.pl/redir/http://www.centrumfirmlokalnych.pl/det,197,11976.html

  18. Meldingen disse:

    There are some attention-grabbing cut-off dates in this article however I don’t know if I see all of them heart to heart. There may be some validity however I will take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as well,

Por favor, sinta-se livre para comentar

* campos obrigatórios

Assuntos mais buscados

Administração de recursos humanos Administração do tempo Atendimento ao cliente Capital de giro Comércio eletrônico Comércio eletrônico para micro e pequens empresas Crédito Custos Empreendedor individual Empreendedorismo Estratégia Faturamento Finanças Franquia Gestão de estoques Gestão de pessoas Gestão do conhecimento Gestão empresarial Informática Inovação Internet Legislação trabalhista Lucro Mão de obra Marketing Meio ambiente e sustentabilidade Mercado Negociação Pesquisa de mercado Planejamento Plano de negócios Podcast Precificação Produtividade Propaganda Publicidade Qualidade Responsabilidade Social Tecnologia Tendência Tratamento tributário Tributos Vídeo Varejo Vendas